lördag 28 maj 2011

Tårta på tårta

I tisdags när jag firade min tjugosjätte födelsedag tillsammans med min familj blev det tårta på tårta. Vi började med smörgåstårta och avslutade med chokladtårta. Mycket goda båda två, men oj vad mäktigt det är med tårta dubbelt upp. Alla var väl mätta när de gick härifrån =)

Jag gjorde två olika smörgåstårtor, en med lax, ägg och räkfyllning och en med skinka, ost och äggfyllning. Min favorit, trots att jag inte är någon fiskälskade, är den med lax. Men eftersom lax inte faller alla på läppen fick det bli en med skinka också. Normalt är mina smörgåstårtor runda, men den här gången blev det rektangulära. Jag tycker att det är mycket lättare att dekorera runda tårtor, så de här tårtorna blev väl inte de vackraste smörgåstårtor världen skådat, men de blev himla goda! Och dessutom blev det ganska mycket över, vilket var väldigt bra, för smörgåstårta är bland det godaste jag vet. Nu fick jag äta det i flera dagar efter kalaset, trots att jag skickade med bitar hem med några av gästerna. Mums!
  

Jag hade en plan för hur chokladtårtan skulle se ut. På grund av tidsbrist och en smärre strösselexplosion blev resultatet inte som jag tänkt mig och jag tycker inte själv att tårtan blev speciellt snygg. Men den var mycket god och det är väl egentligen det som räknas. Men det stör mig lite i alla fall att min vision om en vacker födelsedagstårta grusades. 



 Jag glömde att det inte finns något sånt där galler, som gör att man kan ströa ut kulor, i burken med sockerkulor. Därav den miljard sockerkulor som ligger överallt på tårtan. Min tanke var att det skulle vara ca. 20 st. Men men, det blir sällan som man tänkt sig här i livet. Får satsa på nåt lite flådigare nästa år =)

Tack för alla fina presenter jag fick och även för alla grattishälsningar jag fått, både i brevlådan, via sms, som Blommogram och på Facebook! Tack tack!!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar