lördag 21 maj 2011

En tårta inte helt utan hinder =)

En hästhoppningstårta. Det var sannerligen någonting att bita i. Ett hinder och en häst stod på schemat för dagen och jag har knåpat sedan tidigt morgon.
Det var stört omöjligt att få till en häst som såg ut som om den skulle hoppa över mitt egentillverkade hinder. Jag slet mitt hår efter sex försök ringde jag i panik till min mamma. Hon är den klokaste person jag vet och hon har en lösning på alla problem. Hon sa helt enkelt att gör en häst som vägrar hoppa. Såklart. Jag började om från början och gjorde en lat pålle istället. Då gick allt mycket bättre.

Tur att du finns mamma, jag älskar dig!

Min käre sambo sa att det skulle vara coolt om det var en padock (stavas det så?) med på tårtan och det nappade jag på. Gjorde en sandfylld sådan med hjälp av ljust Muscovadosocker. Visst blev det fräsigt?
Massa gräs och blommor blev det också och ett vitt och rött hinder. Och såklart den lilla hästen som har både sadel och träns.


  


Enligt önskemål bestod fyllningen av mjölkchokladkräm gjord på färskost, hallon och daimgrädde. Tårtan är täckt med sugarpaste. Hästen är gjord av modelleringspasta smaksatt med kakao, hindret är gjort i flowerpaste. Blommor, gräs och blad är gjorda av sugarpaste. Och sanden är som sagt Muscovadosocker. 

Prövade ett nytt recept på tårtbotten till den här tårtan (hittade receptet på en annan "Tårtares" blogg och det var verkligen superbra). Bottnen blev väldigt luftig och god och framförallt väldigt lättarbetad. Receptet finns HÄR hos Bakverk och fikastunder. Även om ni kanske inte är intresserade av receptet tycker jag att ni ska kolla in hennes blogg och hennes fina tårtor, för hon är verkligen superduktig.  

Jag har fått en för tidig födelsedagspresent av R och jag blev jätteglad för den! Tack älskling! Det var en ny kamera. En systemkamera som jag önskar mig hur länge som helst. Så nu blir det förhoppningsvis lite bättre kvalitet på bilderna här på bloggen. Måste bara lära mig hur den fungerar först!

Trevlig lördagskväll alla!

/Elin

2 kommentarer:

  1. Ser fin ut gullig häst^^ och vill du ha hjälp med stavningen så stavas paddock med d.

    SvaraRadera
  2. Tack Helena! Tänkte att denna kunde falla dig i smaken =)
    Och tack för hjälpen med stavningen, valde mellan ett och två d, men tog fel då. Jag är inte smartare än en femteklassare =)

    SvaraRadera