söndag 15 maj 2011

Fröken Tårta i tidningen

Ja, så är det. Igår var det ett reportage om mig och mina tårtor i Barometern-OT. Alltid kul att få lite uppmärksamhet för det man gör och jag har verkligen fått supermycket respons! Tack alla för allt beröm!!
Jag önskar jag kunde visa er reportaget här på bloggen, men jag har kollat på tidningens internetsida, men där finns det inte med. Lovar att länka till den om det skulle vara så att det kommer upp senare.

Hur som helst så bakade jag en fin tårta till när de skulle komma hit och göra reportaget. Satsade på en härlig vårtårta i vitt, rosa cerise och grönt. De tog många bilder på den, men tråkigt nog kom den inte med i tidningen. För allt vad jag slet med att få den klar i tid. Men sånt är livet. De visade i alla fall några andra av mina skapelser, en av Barbatårtorna och en Hello Kitty, mammas födelsedagstårta och min ena 25-årstårta var det som var med och R blev jättestolt för att hans foton publicerades i tidningen. Det är nämligen för det mesta han som tar kort på mina alster.

Designen på vårtårtan är enkel men effektfull och den tog sin lilla tid att få till. Jag är supernöjd med denna och jag gillar verkligen formen på blommorna. Gillar att de är lite "spretiga" och att de går att lägga i varandra för att få lite dimension. Jag har snöat in lite på att använda dom fina sockerkulorna i grönt och rosa och använde dem även denna gång. Tycker att de är fina för dom skimrar lite grann och så är det fint med en mittprick i blommorna.  



Jag funderade rätt länge på vad jag skulle göra för kantdekoration på den här tårtan. Eftersom det är en ganska enkel dekoration uppepå ville jag inte röra till det för mycker med kantdekorationen. funderade att tag på att sätta blommor runt hela kanten, men insåg att det skulle göra att tårtan blev just rörig. Jag ville att det skulle vara en enkel, men ändå lite rolig och kom fram till detta lilla rutmönster. Först satte jag rutorna "på diagonalen" eller vad man ska säga, men jag ångrade mig och gjorde om så det blev rakt istället. Tror det var ett smart drag. Oftast är det enkla det allra finaste!

Tårtan var för övrigt fylld med mjölkchokladkräm gjord med färskost, mosade hallon och daimgrädde på ljusa bottnar. Spacklad med chokladsmörkräm och täckt och dekorerad med sugarpaste och sockerkulor. 

/Elin

1 kommentar: