lördag 21 maj 2011

Student.

I onsdags gjorde jag årets första studentårta. Önskemålet var att det skulle vara med en traktor och en ko på tårtan och samtidigt vara lite "studentigt".



Jag var osäker på om jag skulle lyckas få till en modellerad traktor och jag lade ner mycket tankekraft på att klura ut hur jag skulle göra. Jag började med att använda modelleringspasta, men fann ganska snabbt att det skulle bli alldeles för tungt att ha på tårtan. Jag prövade sen att göra traktorn mindre, men det blev inte snyggt, för den såg bara så liten ut på den stora tårtan. Tårtan skulle vara den största runda modellen som jag gör, ca 25 bitar. Så jag slog även det ur håden och började återigen fundera på hur jag skull gå till väga. Jag hade en extra tårtbotten liggande i kylen och som väntade på att bli lagd i frysen. Tog den och skar ut formen av en traktor. Spacklade hela härligheten med smörkräm och täckte sedan med grön sugarpaste. Resultatet blev en relativt lätt, och ganska rejäl traktor.
Kor har jag ju gjort förut, så det skulle inte bli några problem att få till. Jag har bara gjort två studenttårtor och visst är det konstigt att båda två skulle vara dekorerade med kor? Lycklig slump, för jag gillar kor!

För att få en studenttouch på tårtan gjorde jag en vit banderoll med blågula kanter (heja Sverige) med studentens namn och datum och slutligen dekorerade jag med några blommor i vitt, gult och blått. Kanske inte så grabbigt, men välbehövligt, för det lyfte verkligen hela kreationen.
Tycker på det stora hela att jag fick till tårtan ganska bra även om det blev några små skavanker här och där.




Klart att kossor ska ha studentmössa! Är det en lantbruksskola som tar studenten måste det ju vara rättvist. Mössa till alla!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar