söndag 11 september 2011

Äpple- och sötpotatismuffins

Efter min ganska långa paus från bakning har jag nu fått tillbaka inspirationen och åter fått enorm lust att baka. Började med att pröva ett recept som jag länge velat testa! Äpple- och sötpotatismuffins som jag sett Leila Lindholm baka i ett av sina "Leila på landet"-program för länge sen. Blev lite nyfiken på dem och även på sötpotatis som jag faktiskt aldrig ätit förut. Det kanske inte var det allra bästa sättet att pröva det första gången för muffinsen smakade nästan bara pepparkaka eftersom det ska vara kanel, kardemumma och ingefära i dem. Receptet är hämtat från recept.nu.

Äpple- och sötpotatismuffins
(enligt receptet ska det bli 18 muffins, men jag fick 30. Antar att jag använde mindre formar då...)
 
4 ½ dl sötpotatispuré
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 ½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
2 nypor salt
1 ½ dl matolja

6 äpplen
25 gr. smör
3 msk farinsocker (jag använde råsocker istället)
1 tsk kanel
2 dl pecannötter (men eftersom jag är allergisk mot nötter tog jag mandel istället)

Sätt ugnen på 175 grader. Skala sötpotatisarna och skär dem i små bitar. Koka sötpotatisarna mjuka i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och mixa sötpotatisen till en slät puré i mixer, låt svalna.
Skala och kärna ur äpplena till fyllningen. Skär dem i små bitar. Stek äppelbitarna i smör, farinsocker och kanel.
Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten. Tillsätt olja och sötpotatispuré.
Vänd ner äppelbitarna (spara några till garnering) och delade pekannötter i smeten. Fyll pappersformarna till 3/4 (använd muffinsplåt). Garnera med en pekannöt och en äpplebit. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20-25 minuter. Prova med en sticka, den ska vara torr. Låt svalna.


De blev ganska goda, men det är nog inget jag ger mig på att baka igen, bättre ge sig in på nya utmaningar =)

Har även hunnit med att baka två tårtor som inte blivit upplagda här ännu, men häng kvar så kommer de!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar