torsdag 29 september 2011

Macarons försök 1 & 2

Nu har jag äntligen kommit till skott med att prova att baka Macarons! Det var mycket skoj vill jag lova, även om de inte blev precis som jag tänkt mig. Det är svårt att baka Macroner!

Den första omgången färgade jag halva smeten gul och halva starkrosa (min vision var att baka ljusrosa, men en liten miss i färgberäkningen gjorde att de blev hysterisk rosa istället). De gula skulle fyllas med en mangosmörkräm och de rosa med en hallonsmörkräm.
Nu råkade det vara så att jag vispade äggvitorna alldeles för hårt, vilket gjorde att de inte flöt ut så där snyggt som de ska göra. De blev alltså inte släta. Dessutom sprack dom flesta av de rosa i ugnen (hade inte varmluften på utan körde på vanligt... det visade sig vara ett misstag). Även några av de gula sprack, men de gick i alla fall att avända... Sänkte värmen i ugnen och körde på varmluften och då blev det bättre. 

Såg redan här (alltså innan gräddning) att det skulle misslyckas, eftersom de inte flöt ut något...


Eftersom jag inte ger upp så lätt började jag genast med nästa omgång och då vispade jag inte äggvitorna lika länge som innan (såklart) och då blev det mycket bättre. De flöt ut lite snyggt och de flesta blev runda och fina. En del blev dock lite ovala... men men. Man får misslyckas i köket, det är genom det man lär sig, eller hur?
Andra gången gjorde jag rosa... använde en annan rosa färg den här gången och återigen missbedömde jag mängden färg. Och så fick det även bli favoritfärgen... limegrön!



Gula - Mango  Gröna - Päron  Rosa - Hallon


Var bara tvungen att göra ett litet Macaron-torn också när jag ändå var igång =)
Här syns tydligt att de gula är mycket tjockare och skrovliga. Andra satsen blev inte heller perfekta, men som sagt.. jag ger mig inte utan kommer ge mig på att göra flera inom en snar framtid. De rosa blev bäst i andra omgången.

De är dessutom inte bara snygga bakverk dessa Macroner... de är farligt goda också! Min favorit av de smaker jag provade nu blev mango!

Är någon duktig på att göra Macarons blir jag jätteglad om jag får lite bra tips! 

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar