måndag 28 mars 2011

Tårta, kort och gott

Idag var det idétorka vad gäller rubriksättning av blogginlägg. Men så är det ibland och man kan inte vara på topp jämt.
I helgen som gick blev det två tårtor, en Barbie som jag berättade om i förra inlägget och så min kusin märtas tårta till hennes 20-årskalas. Jag fick fria händer. Eftersom jag länge velat prova på att modellera en hund  tog jag chansen nu, för Märta har en riktig sötnöt till hund, så jag tyckte det skulle passa. Kifa är kolsvart och hur söt som helst. Jag utgick från Kifas färg och bestämde mig för att svart och vitt skulle vara huvudfärgerna och att göra en så enkel design som möjligt.

Jag improviserade lite med formen på tårtan den här gången, det blev en åtta-form. Det berodde till största delen på att jag hade två små bottnar att utgå från (jag köpte faktisk färdiga bottnar den här gången (ve och fasa!) för jag kände att tiden rann ifrån mig. Sånt händer, men jag ska se till att det inte upprepas =/.
Märta önskade att det skulle vara Daim- och hallonfyllning i tårtan och gjorde henne till viljes genom att göra Daimfluff med hackad daim i och till det hallonmousse. Jag bredde ett supertunt lager mörk chokladfrosting på bottnarna för att tårtan skulle bli lite mustigare och jag tycker själv att det tillförde mycket till tårtan (jo, den här tårtan fick jag faktiskt äta av själv. Kul!). Jag gjorde tårtlocket av vit sugarpaste och dekorerade med svart sådan, och gjorde Kifa-modelleringen i modelleringspasta.





Tog lite, lite rött som accentfärg och tycker själv att det behövdes. Bara svart och vitt hade blivit tråkigt tror jag , men det lilla röda satte lite piff =).

Grattis på 20-årsdagen kusin! (hon fyller på onsdag egentligen, men bäst att vara ute i god tid!)

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar