lördag 20 november 2010

Rosa marsipan...

...knådade jag en hel massa i torsdags när det var dags att göra tårta igen. Den här gången var det en Hello Kitty-tårta som skulle bakas. Min fjärde i ordningen. Den här skulle vara fylld med prinsessfyllning och vara täckt med marsipan. Och bottnarna skulle vara glutenfria! Jag hittade ett jättebra recept på  glutenfri tårtbotten på nätet. Google är bra till så himla mycket! Hur som helst var bottnana både lättbakade och välsmakande. Det enda negativa var att den blev torr väldigt snabbt, men det har jag för mig att alla glutenfria bröd och bakverk blir, så det kan knappast ses som ett nederlag. Och förhoppningsvis fixade fyllningen så att tårtan inte blev torr.
Mitt mål och förhoppning är att ingen av mina tårtor ska vara den andra lik, även om det är samma motiv i grund. Eftersom detta som sagt är min fjärde Hello Kitty gällde det att hitta på något nytt. Gjorde basen rosa och sen gjorde jag en lila "banderoll" med födelsedagsbarnets namn. Katten fick givetvis vara vit och den obligatoriska rosetten fick vara röd. Dekorkanten nertill blev vit och så fick det bli några små söta röda blommor runt om som lite "piff".  Födelsedagsbarnets mamma nämde färgerna rosa, lila och rött och det ville jag ta fasta på. Jag tycker att tårtan blev himla fin, faktiskt.


För att marsipanen inte skulle spricka så lätt blandade jag den med sugarpaste. Det påverkar smaken en aning, men är ett måste för att den ska bli mer lättjobbad. De här gången köpte jag ofärgad marsipan "på korv" i mataffären, eftersom jag inte hade tillräckligt mycket kavlingsmarsipan hemma. Jag blandade så det blev på ett ungefär 50/50 med sugarpaste och marsipan. Resultatet blev faktiskt över förväntan. Konsistensen blev nästan som den färdiga kavlingsmarsipanen som jag brukar använda. Näst intill det enda som skillde var färgen. Kavlingsmarsipanen som jag köper färdig är vit (eller extra vit till och med) Den går att använda direkt om man vill ha en vit tårta. Det kunde man inte med den här som jag blandade själv. Den hade en mycket märklig färg (lite skitig gul-vit eller vad man ska säga). Men när jag fått i den rosa färgen blev den jättefin. Tur det! Så nu vet jag att man bara ska använda hemmablandad marsipan/sugarpaste när man ska färga den i någon fin färg!

Lägger in mina tidigare Hello Kitty-tårtor här med, så har jag alla på sammas ställe.







 Nej, nu måste jag ta tag i mitt liv och få nånting mer uträttat idag. Städning står på schemat!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar