lördag 6 november 2010

Orkidéer

En orkidéetårta borde vara en lätt match för en florist kan man tycka. Men då har man tyckt lite för mycket, eller för tidigt kanske man ska säga. För att göra orkidéer i socker är en konstart för sig. Jag har kämpat i flera dagar med att få till fina vita phalaenopsisklockor till en tårta som en vän bad mig göra till hennes mammas födelsedag. Jag är inte bangen för något inom tårtdekorering utan jag är alltid sugen på en utmaning. det brukar för det mesta gå bra, men i det här fallet med orkidéerna kändes det lite som om jag tagit mig vatten över huvdet.
Jag har tittat runt lite på olika tårtsajter för att se om jag kunde hitta några tips på hur man går tillväga för att göra sockerblommor. Hittade nästan ingenting. Tråkigt nog. Så det vara bara att försöka ge sig på det ändå. Som sagt har jag kämpat och kämpat och tillslut lyckades jag få till några stycken som faktiskt i alla fall liknade orkidéer. I slutändan var jag faktsikt ändå himla nöjd med resultatet!

Jag använde mig den här gången av en särskilld sorts sockermassa. Den kallas för blompasta, eller gumpaste är väl dess rätta namn. Den torkar snabbare än sugarpaste och är därför mycket lättare att få till snygga blommor av. Jag lär mig säkert mer och mer med tiden om hur man gör sockerblommor. Trodde i ärlighetens namn inte att jag skulle tycka att det var särskillt roligt att göra blommor till tårta. Men, det verkar som om jag är lite blom-skadad, för nu kan jag till och med tänka mig att går en kurs i hur man gör sockerblommor! Jag älskar ju blommor, i alla dess former visade det sig!

Här är Kerstins orkidétårta! Jag hoppas att hon tyckte den var god, för jag har som jag sa lagt ner hela min själ i den.




Jag fick egentligen inga direkta direktiv med den här tårtan, bara att det skulle vara orkidéer på den. Och att den skulle vara laktosfri samt inte innehålla nötter eller mandel. önskemålet om fyllningen var flädermousse och hallonmousse på ljusa bottnar. Och så blev det. Har aldrig jobbat med laktosfria produkter förut, visste inte hur det skulle vara. Fast det visade sig att det inte var någon skillnad alls! Eller, en liten skillnad var att citronsmörkrämen som jag spacklade tårtan med blev mycket lenare och inte så "sockrig" som den brukar vara. Fast om det berodde på det laktosfria smöret vet jag inte. Jag kanske bara hade tur! Färgerna valde jag själv, jag tycker det blev fint. Ville ha en lite "höstmurrig" färg för att passa årstiden så det fick bli denna varma lila. Jag blandade en färg som kallas för cyklamen med en liten gnutta blått. Vad tycks? 

Nu ska jag och R iväg till kyrkogården och tända ett ljus för hans pappa!

Ha en trevlig lördagskväll alla!

/Elin

5 kommentarer:

  1. Oh så fantastiskt fin! På mitt bröllop (du vet, det med bara en brud och ingen brudgum) så vill jag ha såna blommor på min tårta ;-)

    /Mahlin

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Hahaha... Mahlin, det ska vi fixa när det blir dags!

    SvaraRadera
  3. Gud vad fin tårtan är! Vad vackra blommorna blev! Du är duktigt!

    Kram
    En av döttrarna till födelsedagsbarnet

    Ps. Tårtan nedanför med hallon på ser jätte fin ut! Riktigt sommrig!

    SvaraRadera
  4. Du har säkert redan hittat platser där du kan gå på sockerblomskurser. Annars kan jag varmt rekommendera Tårtdecor i Kungälv, har själv gått många kurser där, mycket givande :)). Lycka till med dina tårtbak :))

    SvaraRadera
  5. Hej hej. Fin blogg.

    VIll du gå kurs i detta vet jag vem du ska kontakta och det är min moster Susanne. Hon var en av dom första som tog in detta till sverige på riktigt och gjorde mängder av blommor och tårtor i sugarpaste och hade butik i 15 år. Jag är uppväxt med allt detta och det är otroligt vad mycket roligt man kan göra så om du vill ha massa tips, kontakta mig på malin.cederbom@hotmail.com så kan vi dela idèer och sådant. ha det bäst

    SvaraRadera