tisdag 17 augusti 2010

Spargristårta

ag hade dagen planerad in i minsta detalj. allt för att hinna med allt innan det var dags att lämna ut dagens tårta. Men, det verkade inte som om någonting ville gå som jag planerat, för dagen började med att jag försov mig. Missade två timmar av dagens schema... men det löste sig till slut.
Jag hade även planerat tårtan in i mista detalj. Det gick också åt skogen. Det skulle varit fina guldpengar på tårtan, ni vet såna där snygga chokladpengar som man kan köpa i godisaffärer. Åkte till godisaffären för att köpa såna. Slut. Åkte till Spelcaféet. Aldrig haft såna. Måste skynda vidare. Megaregnskur, inget paraply. Blöt. Mot Statoil. Inga pengar där heller. Körde hem och gjorde egna pengar. I silver. Blev jättefint.

Nu lite bråttom...

Började naturligvis med att såga itu tårtbottnarna och fortsatte med att lägga ihop tårtan...



I understa lagret fick det bli fläderblomsmousse. I översta blev det jordgubbs & hallonmousse med lime. Spacklade tårtan med citronsmörkräm. Stiligt va?


Dags att färga sockerpasta. Sockerpasta är ungefär som playdolera i konsistensen. Det gäller att knåda ordentligt så det blir jämnt färgat.
Efter att ha kavlat ut sockerpastan hyfsat tunt och ganska stort gäller det att få på den på tårtan utan att det spricker. Och sen se till att tårtan blir slät och fin. Det var inte det lättaste idag, eftersom det var så varmt. Sockerpastan klibbar och blir nästan lite blöt på ytan när det är varmt. Men, men vilja, lite våld och MYCKET florsocker gick det vägen.

Och här är resultatet!


Som ni ser på den ena grisen blev det lite "svettigt". 


Gräset är spritsat i kristyr, med en så kallad grästyll.
Spritsade gräs runt om tårtan. Och plottrade till det hela med några små röda blommor.
Jag är på det hela taget ganska nöjd med min skapelse =) Och det verkade Emma, som hämtade tårtan, också vara. Och jag hoppas att de som åt den uppskattade den de med.


Kameran har förresten bestämt att det är två dagar framåt i tiden... undrar hur man ändrar på det =/

Nu dags för välförtjänt sömn!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar