söndag 15 augusti 2010

Käpprätt åt skogen =/

Tänkte vara ute i lite god tid för en gång skull och baka tårtbottnarna till kommande beställning idag. Tänkte att det kan vara bra att ha dom färdiga, så är det bara att sätta igång med det roliga sen. Jag erkänner att man kan ha roligare än att baka tårtbottnar! Men det måste göras, för halvfabrikat ligger liksom inte för mig. Ska det vara, så ska det vara rediga grejer!
Men, ibland går saker och ting inte som man tänkt sig. Man gör enligt konstens alla regler och så går det åt fanders i alla fall. Jag följde det väl beprövade receptet (tro mig, jag har prövat mååånga för att komma fram till vilket som är det bästa) till punkt och pricka. Vispade ägg och socker pösigt, blandade i hett vatten, blanda mjöl med bakpulver och vände ner det försiktigt i smeten. Och mängderna var dem samma som jag alltid tar. Jag satte in min form i ugnen, på exat rätt temperatur och på samma fals som jag alltid gör. Och ställde äggklockan på 45 minuter, samma som alltid. Och när den ringde skuttade jag glatt in i köket, på med grillvantarna och öppnade luckan. Och nästan skrek av fasa! Ett stort hotfullt moln med stinkande ånga kastade sig över mig och sedan...KLADD! ÖVERALLT! utom möjligtvis i formen. Det hade bubblat över och fördärvat min ugn. Och kakan ska vi inte tala om. Fulare elände får man leta efter!
Men, skam den som ger sig. Nya tag imorgon efter jobbet och då jäklar ska det bli bra!

Det kräver blod svett och tårar för att en tårta ska bli perfekt, men det är der värt. Tårta gör mig lycklig!

Godnatt!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar