onsdag 25 augusti 2010

Dags för tårtor igen...

Har förberett hela veckan inför de två tårtorna som ska leveras på fredag. I söndags började jag med den ena tårtans dekoration. Har färgat  sugarpaste i åtta olika färger. Det är rätt mycket pyssel. Inte nog med det så har jag knåpat ihop nio olika figurer och många detaljer sitter nu på plats. Hoppas både beställaren och födelsedagsbarnet blir nöjda med dem. Jag själv är nöjd och det känns skönt. Och dessutom har både mor och syster godkänt dem.

Idag har jag bakat tre tårtbottnar och gjort massa mousse och chokladkräm. Började med att göra mango och passionsfruktsmousse, fortsatte med fläder och avslutade med björnbär. Mycket vispa och värma och blanda och vispa igen och tillsist vända ihop. Mycket jobb och mycket smaskigt blev det.
Ikväll har jag gjort min berömda vita chokladkräm. Tack gode gud för att det finns ljudböcker att lyssna på medan man vispar, för det känns som om man måste vispa i 100 år. Men man får i allafall lön för mödan när man får provsmaka sen, för den är himmelskt god!

På lördag ska jag och R till Norrköping och gå på bröllop! Det ska bli så kul! Har köpt en fin klänning att ha på mig och jag känner mig faktiskt himla fin i den. Har även köpt ett par skor att ha till. Ibland ska man ha lite tur, hittade ett par som var i nästan exakt samma färgnyans som blommorna på klänningen. Det var bara det att det var klack på dem. Och jag då, fröken plattfot, har lite problem att gå i såna. Så idag har jag övat och övat och övat. Om jag säger såhär.. det är tur att jag inte känner så många på bröllopet, för jag ser nog rätt roligt ut när jag klafsar fram. Håller tummarna för att det inte är parkettgolv i festlokalen, det är mycket svårt att gå stiligt och värdigt på ett sådant. Hoppas på plastmatta =)

Bjuder på ett par "gamla" tårtbilder i väntan på de kommande...

Det här är min SAAB-galne sambos födelsedagstårta som jag överraskade honom med. han blev mycket glad =)

Bjöd mina kära jobbarkompisar på tårta. De blev också glada!


Det här är min tredje täckta tårta. Gjorde den till alla glada deltagare på Lillans stickcafé. Även där blev det glada miner.


Nej, nu är det dags att besöka drömmarnas land. Det blir mycket styr med tårtor imorgon!



/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar