onsdag 6 juli 2011

Jordgubb/rabarberpaj...

Igår träffade vi Rs familj och det var verkligen jättetrevligt! Alla (tre) goa ungarna och deras föräldrar och farmor gjorde så eftermiddagen blev kanon. Vi grillade god fläskfilé och efter det åt vi en jordgubb/rabarberpaj som jag slängt ihop snabbt som ögat innan vi åkte. Mycket frukt och massa smulor blev det. Sen gjorde jag råkräm till!
Hur gott som helst!

Jag använde inte direkt något recept, utan jag improviserade ocj slängde i lite av det och lite av det och så fick jag till en smulig massa. Försöker att komma ihåg hur mycket jag tog av allt...

Jordgubbs- och rabarberpaj med smuldeg (blir en stor paj)

1 liter jordgubbar
5 smala rabarberstjälkar
3 msk strösocker
3 msk potatismjöl
300 gram kylskåpskallt smör
3 dl råsocker
4 dl vetemjöl
5 dl havregryn

Dela jordgubbar och rabarber i mindre bitar och blanda med strösocker och potatismjöl. Smörj en stor ugnsfast form och fördela frukten jämnt över formen. Ställ åt sidan.
Tärna smöret. Lägg alla ingredienser till degen, utom havregrynen i en stor skål. Nyp ihop till en deg. Tillsätt havregrynen och nyp ihop till stora smulor.
Fördela smulorna över frukten och grädda i mitten av ugnen (helst varmluft) 175 grader i ca. 40 minuter.
Njut pajen med vaniljsås!




/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar