söndag 17 juli 2011

Doptårtor

Igår gjorde jag två söta tårtor till en liten pojkes dop. Jag fick fria händer gällande dekorationen och jag funderade lite på hur jag skulle göra. Tänkte först hoppa över att göra en dopbebis, men det slutade med att det fick vara med en sådan på den första i all fall för jag kunde inte komma på något bättre sätt att få dopkänsla på tårtorna. Prövade den här gången att lägga bebisen på magen med armarna under huvudet och huvudet åt sidan. Det var lite knepigare att få till, men till slut tyckte jag att det blev jättebra.

Jag valde att göra tårtorna i både blått och grönt, frågade pojkens mamma om de hade något speciellt färgtema på dopet och hon nämnde blått och grönt så det tog jag fasta på. Jag gillar milda, mjuka färger på doptårtor, så det fick bli riktigt pastelliga färger.






Eftersom det var en bebis på den första tårtan behövde jag hitta på nåt annat till den andra så de inte blev likadana. Mjuka gosedjur borde väl alla barn tycka om tänkte jag och så fick det bli en fluffig nalle och mullig kanin som fick samsas på tårtan. Inspirerades lite av Krambjörnarna (ni vet, dom som räddar världen från allt ont genom att glittra med magen - Krambjörnar... gliiiittraaaaaaa) när jag gjorde de små djuren. Visst blev dom gosiga? 


Runt kanten på tårtorna fick det bli härliga prickar! Jag är inne i en prick-period nu i mitt liv =)
Och visst är det så att man aldrig kan få nog av söta prickar?


Fyllning som inte är så söt var önskemålet och det tror jag inte att det blev med härligt syrlig citronmousse, hallon och vit chokladfärskostkräm. Tårtorna är täckta med sugarpaste och spacklade med vit chokladsmörkräm. Båda tårtorna ger vardera ca. 20 bitar. 

Dekorationer är gjorda i sugarpaste och i mitten på alla blommorna är det pastellgröna sockerkulor (älskar färgen på dem). Blommorna, bokstäverna, siffrorna , gosedjurens magar och dopkränningen är pulverborstade med pärlemorskimmer för att få lite lyster. Det är svårt att fånga på bild och syns därför tyvärr inte här.

Jag blev väldigt nöjd med tårtorna den här gången och jag hade otrolig tur med väderleken när jag gjorde dom. Det var precis lagom svalt i köket och inte särskillt fuktigt ute, så jag klarade mig utan att de svettades =).

/Elin

1 kommentar: