söndag 3 juli 2011

Bröllopstårta till F & A

Igår stod jag hela dagen i köket och jobbade med bröllopstårtan som jag lovat att göra till Frida och Alexander. Det blev en riktigt varm dag, trots att det var utlovat regn och blåst. Bra för brudparet, men mindre bra för mig, eftersom det är knepigt att göra tårta när det är så varmt och så hög luftfuktighet som det var igår. Fukten gör att tårtorna "svettas" och blir blanka, vilket inte är så snyggt och inte särskilt lättjobbat heller.

Tårtan skulle vara i fyra våningar och räcka till ca. 65 personer. Det skulle vara lila och vitt tema och mycket blommor. Första bokstaven i deras namn som topper och quilt på varannan våning.






Fyllningen består av ljusa bottnar, vit chokladfärskostkräm, hallon och mörk chokladmousse. Tårtan är spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med sugarpaste. Blommorna är gjorda i sp och bokstäverna i fp. 
Nedersta våningen är en dummy, vilket tyvärr syns ganska väl eftersom de andra våningarna dels är blanka, men även för att de inte höll formen och "flöt ut" litegrann pga. värmen och fuktigheten.

Kan inte svara på exakt hur mycket den vägde, men den var otroligt tung! Men jag kan i alla fall säga att den innehöll 2,8 kg choklad och 1,6 kg philaldelphiaost. Det gick åt 5,5 kilo sugarpaste bara till att täcka tårtan. Sen tillkommer ju alla blommorna (som är 225st till antalet) och alla andra ingredienser =). Tur att min lilla mamma kunde hjälpa mig att leverera den, för den hade inte gått att rubba om jag varit ensam!

Grattis Frida och Alexander till giftermålet, och återigen tack för den stora äran att få göra er bröllopstårta!

/Elin

3 kommentarer:

  1. så himla duktig du är gumman.

    SvaraRadera
  2. Äntligen fick man smaka på ett av dina mästerverk! Tårtan var sååå fin och väldigtväldiiigt god :)
    Jag vet att min mamma-som jobbar med din sambo- skulle vilja beställa en tårta till ett 1-års kalas.
    Du är jätteduktig!

    SvaraRadera
  3. Tack Kattis!

    Vesna, tack så mycket för en fin kommentar! Jag gör gärna tårta till din mamma, be henne säga till minst två veckor innan bara. Och så hoppas jag att jag inte är upptagen då!

    /Elin

    SvaraRadera