tisdag 28 juni 2011

Pizza

Jag har fått ett recept på världens godaste pizzabotten av min syster och det tänkte jag dela med mig av nu. Det är inte pizzadeg av det vanliga slaget med durumvete och allt som det ska vara enligt konstens regler, men det här är ändå mycket godare! Man använder siktat dinkelmjöl istället så pizzan blir lite mer matig (och kanske till och med lite nyttigare, vad vet jag? =)

Vet inte riktigt var syrran fått receptet ifrån, men jag ger det ändå namnet...

Linas pizzabotten (blir 2 långpannor)

25 gram jäst
2 ½ dl vatten
2 msk olivolja
½ tsk salt
6-7 dl siktat dinkelmjöl

Smula jästen i en bunke (jag kör alltid i maskin), värm vattnet med olivoljan till 37 grader. Häll vätskan över jästen så den löses upp. Häll i saltet. Tillsätt mjölet, lite i taget, och knåda (eller kör i maskinen såklart) tills degen har gått ihop och släpper från kanten på bunken. Strö lite mjöl över degen och låt sedan jäsa ca. 35 minuter under bakduk. 
Dela degen i två delar och kavla eller tryck ut degen på långpanna. Smeta på lite tomatsås, sen ost och sen valfri fyllning. Grädda pizzorna ca. 10-12 minuter (kolla så osten får lite färg) på 225-250 grader. Klart!


Snygg va?

Jag har för det mesta bacon eller pizzaskinka, champinjoner och kronärtsskocka på min pizza, det är jättegott!

Nej, dags att ta tag i dagen. Jag ska jag fixa lite till helgens bröllopstårta!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar