tisdag 21 juni 2011

Min första bröllopstårta!

Har äntligen fått den stora äran att göra en bröllopstårta! Lite nervös tog jag mig an utmaningen. Det var inte bara min första bröllopstårta, utan även min allra första tårta som har mer än två våningar. Mycket pill var det och det finns flera saker jag måste tänka på till nästa gång, men jag är ändå mer än nöjd och jag hoppas att även brudparet var nöjda!


Alltså, bröllopstårta i tre våningar, helt vit med pärlor och monogram med brudparets initialer och ett hjärta. Och röda rosor som extra dekoration. Tycker verkligen att rosorna (som för övrigt heter Testarossa) tillför otroligt mycket för helheten.



Fyllningen bestod av en hel massa choklad (1,2 kg för att vara exakt). Vit chokladfärskostkräm, mörk chokladmousse och härliga hallon. Tårtan är spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med sugarpaste. Bokstäverna är gjorda av modelleringspasta och blompasta (50/50) och kulorna är gjorda av modelleringspasta. Både kulorna, bokstäverna och hjärtat är pulverborstade med pärlemorskimmer. De allra minsta kulorna är färdigköpta vita sockerkulor.

Nedersta våningen är en dummy (en fusktårta alltså). Önskemålet var en trevåningstårta, men det skulle inte vara ett så stort antal gäster på bröllopsfesten, så för att det inte skulle bli hur mycket tårta som helst valde vi att ha den nedersta våningen oätlig =)




Som sagt, det är ett ärofyllt uppdrag att få göra någons bröllopstårta. Jag har ännu en att se fram emot om ett par veckor, så jag har att göra framöver. Den ska vara i fyra våningar och det kommer förhoppningsvis bli jättebra!

Grattis Max & Nina till ert giftermål!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar