söndag 8 april 2012

Påskig cheesecake

Min kloka och härliga moster föreslog att vi skulle ha ett litet knytiskalas nu i påskhelgen och det nappade vi på allihopa. Av nån konstig anledning blev jag tilldelad projekt efterrätt =).

Efter en mastig påsklunch måste man ha en lätt och enkel dessert, så jag bestämde mig för att göra en fluffig och god cheesecake. Då hela lagret av philadelphiaost tagit slut i vår lokala matbutik (så är det när man är sent ute) fick det bli en cheesecake gjord på mascarponeost. Min vän google plockade fram ett bra recept åt mig och det var både lättlagat och mycket smarrigt. Receptet kommer från recept.nu och det är fantastiska Leila Lindholm som är hjärnan bakom det.

Frusen Mascarponecheesecake:
4 ägg
1 ½ dl strösocker
skalet från 1 citron
200 gram marcarponeost (jag tog dock en hel burk, vilken var på 250 gram)
4 dl vispgrädde
300 gram digestivekex

Separera äggulorna från vitorna (utan att det kommer någon äggula i vitorna).  Vispa äggulor, strösocker och rivet citronskal poröst i en bunke. Rör ner mascarponen. Vispa grädden fluffig och vänd ner den i smeten. Vispa vitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten. Krossa kexen fint i en mixer (eller lägg dem i en plastpåse och krossa med en kavel). Varva smulor och smet i en sockerkaksform (eller en springform). Understa och översta lagret ska vara kexsmulor. Knacka formen lätt mot bordet så att eventuella luftbubblor försvinner.
Frys smeten i 3–4 timmar, så att den är lättfryst vid servering (jag gjorde min dagen innan och lät den stå framme i ca 20 minuter innan servering och det funkade bra). 
Servera med blandade bär.





Jag dekorerade naturligtvis min cheesecake lite påskigt, helgen till ära =)

/Elin
  

1 kommentar: