onsdag 30 november 2011

Pappas Volvo-rör

Jag gjorde för ett tag sedan en tårta åt min pappa. Han fyllde år och ville bjuda sina arbetskamrater på tårta (han sa att de tjatat på honom och att han inte skulle slippa undan =). Pappa jobbar på en metallfabrik där de tillverkar alla möjliga metalldelar. Under en längre tid har pappa jobbat med att tillverka så kallade Volvo-rör, han ville att tårtan skulle se ut som ett sådant och jag fick låna ett för att kunna göra tårtan så lik det som möjligt.

Jag trodde i min enfald att det var en baggis att få till... minimalt med detaljer och en tårta som skulle ut som en böjd rulle. Ja, ni har ju redan fattat att det inte var så lätt som jag trodde. Jag tänkte lite tokigt och det straffade sig under hela tiden... men, jag fick i allafall till en tårta som blev ganska lik ändå.




Det blev en rejäl skavank precis efter "svängen" eftersom jag inte gjorde allt i ett stycke. Jag gjorde det raka för sig och böjen dör sig och sen inbillade jag mig att jag skulle kunna täcka över skarven efteråt. Det lyckades inte. Det är lätt att vara efterklok, men jag vet åtminstone hur jag inte ska göra om det blir tillfälle för en tårta med böj igen!

 Här är tårtan tillsammans med förlagan. Tårtan blev lite större än originalet. Men den skulle räcka till många och det där med proportioner stämmer inte alltid =)


Storleken på loggan blev av olika anledningar också lite större än vad den är på det riktiga röret.

På det stora hela är jag nöjd med denna kreation, även om det var en hel massa saker jag kunnat gjort bättre. Men pappa var nöjd och det är huvudsaken!

Limemousse, vit chokladfärskostkräm och hallon står för fyllningen. Överdraget och dekorationerna består av sugarpaste som jag målat med ätbar silverfärg.

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar