söndag 12 december 2010

Julgodisverkstad

Det har varit tomteverkstad här hemma i helgen, har gjort massa julgodis! Jag har gjort mörk chokladtryffel, ett gäng naturella och ett gäng med mintsmak, och så har jag gjort fyra sorters kola. Chokladkola, kardemummakola, ingefärskola och citron/limekola. Försökte mig även på att göra Mintkyssar, men det gick inte så bra. Smeten stelnade i bunken (fast jag skyndade mig jättemycket!) och blev till en enorm, stenhård sockerklump. Så dom skippar jag!

Här kommer recepten på kolorna:

Smörkola ca. 50 st 
100 gr smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap (till chokladkolan använder jag mörk sirap
1 tsk vaniljsocker

Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15 minuter. Rör om då och då. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se nedan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.
Klipp eller skär kolan i bitar och slå in den i smörpapper, förvara kallt.

Smaksättningar:
1-2 tsk ingefära
3 msk kakao
Skal från 2 citroner och 1 lime
2 tsk hela kardemummakärnor (som stötts i mortel)

Väldigt god kola blev det!

Bilder på allt godis jag gjort kommer senare, när alla sorter jag ska göra är klara.
Nu blir det fransk nougat!

/Elin

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Har du använt EN smaksättning till varje uppsätttning kolakok eller är den delad i fyra?

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har använt en smaksättning till varje kolakok. Gjorde himla massa kola =)

    SvaraRadera
  3. Sicken tur jag gick in hit igen för jag skulle skriva av receptet, såg att du svarat nu som först! Tack för svaret och kola kan man inte få för mycket av! :D :P

    SvaraRadera