lördag 18 december 2010

Doptårtor

Idag har jag fixat till två fina tårtor till Malva som skulle döpas. Önskemålet var rosa färgtema och att hennes tre namn skulle finnas med, samt datumet. I övrigt fick jag fria händer. Tyvärr blev bilderna lite suddiga, vet inte varför...

Jag såg verkligen fram emot att göra dessa tårtor, har aldrig gjort någon doptårta förut så det kanske var därför. Jag ser visserligen alltid fram emot att göra tårta, men den här gången var det lite extra! Att få fria händer är verkligen jättekul, för då får jag verkligen utlopp för min kreativitet. Och ett annat plus är att man slipper oroa sig för resultatet, eftersom det bara är jag som vet hur det egentligen skulle sett ut, om det blivit fel. I de flesta fallen går felen att rätta till, men ibland går det helt snett.
Med den här tårtan var det inte utsidan som det gick illa med, utan insidan. Eftersom jag skulle göra två tårtor på en gång gjorde jag dubbel sats av båda mousserna. Men det visade sig att det itne gick att göra så. Dom hade inte "orkat" stelna. Jordgubbsmoussen kunde räddas genom att tillsätta mer gelatin och låta den stelna lite längre. Det var värre med chokladmoussen. Den var som soppa! Och jag har ingen aning om hur man räddar en rinnig chokladmousse. Någon som vet? Det blev till att göra nytt. Tack och lov för R och för ett kvällsöppet Statoil! R åkte två vändor och köpte ägg, choklad och vispgrädde. Min räddare i nöden =)
Min plan var att båda tårtorna skulle vara näst intill färdiga på fredagskvällen (dom blir ännu godare om de får stå ett tag) men den förhoppningen grusades alltså. Jag fick även baka en ny tårtbotten... men det är en annan historia =) Istället fick jag vara vaken halva natten och göra mousse och tårtbotten. Jag fixade även dekorationerna på kvällen. Ihopläggning och finputsning gjorde jag idag på morgonen. Och resultaten blev jättebra om jag får säga det själv och jag hoppas verkligen att de som åt den tyckte om den också!






Tårtorna ser nästa lite lila ut på bilderna, men det är de inte de är ljusrosa. Och snöflingorna gnistrar frostigt, men det syns tyvärr inte heller.


Nu ska jag krypa upp i soffhörnet och titta på en film som jag har hyrt. Imorgon blir det lite julstädning och sen ska det göras chokladpraliner och lite annat smått och gott.

Trevlig lördagskväll!

/Elin



2 kommentarer:

  1. TACK så jättemycket för dom superfina tårtorna!!! Verkligen uppskattat. (Synd bara att de sysselsatte dig halva natten...)
    Men vi är mer än nöjda med resultatet och vet garanterat vart vi vänder oss om det blir aktuellt för fler tårtor!!!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att ni blev nöjda, det är alltid en lättnad att höra =) Nattjobb blir det när man inte tänker. Men det är smällar man får ta! Ni är hjärtlig välkomna åter!

    SvaraRadera