onsdag 1 september 2010

Baka kaka

Den här veckan har vi fullt upp på jobbet, chefen har semester, och det händer mycket i butiken. Vi jobbar på för fullt och det är verkligen jätteroligt. Har dock inte varit ledig min tisdag och halva onsdag den här veckan, så det har inte blivit så mycket pyssel i mitt kök =/
Men, idag när jag gick hem var det någon som spred gudomliga dofter över köpingen... det luktade nygräddadee kanelbullar!! Det inspirerade mig till att baka själv. Det blev inte kanelbullar, för det hade jag inte varken tid eller ork till att göra, men väl en kanelkaka som doftade ljuvligt. Och, jag måste erkänna att jag även smakade en liten bit och den var mycket god. Hoppas att mina kära arbetskamrater gillar den också, för det är nämligen de som ska föräras med en kaka imorgon.

Igår hände något spännande som jag måste berätta om! Det hände något mycket spännande i mitt kök. Det är nämligen så att vi äntligen har fått bollen i rullning, köket ska renoveras och vi hade köksplaneraren här på besök! Åh, jag kan knappt vänta tills vi får sätta igång! På onsdag näta vecka ska vi till köksbutiken och titta på ritningar och förslag på hur köket kan komma att se ut!!! Iiiiiiiiiii =)
Så om allt vill sig väl och går enligt planerna kommer vi ha ett nytt kök innan jul! Hurra!!

Bjuder väl på ett recept idag... det blir på kanelkakan såklart.

Håll till godo...

Kanelkaka

175 gram smör (margarin göra sig icke besvär)
2 ½ dl socker
2 ägg
3 dl gräddfil
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakbulver
1 krm salt
1 dl socker
3 msk kanel
2 msk smält smör
 smör + ströbröd till formen

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en avlång bakform.
Vispa smör och socker luftigt. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda ner gräddfilen. Blanda de torra ingredienserna (utom sockret och kanelen) i en separat skål och vänd sedan ner dem i smeten. Fördela hälften av smeten jämnt i formen. Blanda socker ock kanel och strö ut hälften över smeten. Bred ut resterande smet i formen och strö därfter på resterande socker och kanel. Smält smöret och ringla det över smeten.
Grädda kakan i mitten av ugnen ca. 45 minuter.

Om man vill göra kakan lite snyggare kan man blanda 2 dl florsocker med ca. 1 tsk vatten till en glasyr och ringla den över kakan.

Sen är det bara att njuta, av både ljuvliga dofter och smaker!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar