onsdag 14 december 2011

Lussebullar

Igår fick jag ett ryck och bakade lussebullar. Det passade ju ganska bra eftersom det var Lucia igår.. Hade inte tänkt baka några i år, men sen blev jag lite inspirerad så det fick bli ett gärng i alla fall. Min kära syster gör sina lussekatter med mandelmassa och det var det som inspirerade mig till att baka. Det är fantastiskt gott!

Mina blev dock inte några lussekatter, de blev helt enkelt lussebullar.

Jag missade när äggklockan ringde, så degen fick jäsa en halvtimme för länge... det var lite snopet och visst tänkte jag at den där halvtimmen som de egentligen skulle jäsa, var väldigt lång. Men det är så när man styr med andra saker medan man vänar =). De blev jättebra ändå, jag hoppade över andra jäsningen bara och gräddade dem direkt efter utbakningen.


Så här glada bullar blev det... gula och granna och med lite småjuliga formar =)



Lussebullar ca. 30 st

150 gram smör
3 pkt saffran
5 dl mjölk
1 burk kesella
50 gram jäst
1,½ dl strösocker
½  tsk salt
ca. 14 dl vetemjöl

Smält smöret tillsammans med saffran och tillsätt sedan mjölk och kesella. Värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll på degvätskan, rör tills jästen lösts upp.
Tillsätt strösocker och salt i smeten. Rör om väl och börja sedan tillsätta mjölet, lite i taget tills degen gått ihop. Arbeta degen tills den släpper kanterna på bunken (´5-7 min i maskin och ca 10-15 minuter för hand) Degen ska vara ganska lös. 
Strö över lite mjöl över degen och låt den jäsa ca. 60 minuter. gör fyllnigngen under tiden.

Fyllning:
200 gram sötmandel
200gram strösocker
100 gram smör 

Mixa mandel och strösocker på full effekt  i en matberedare tills det blir en klibbig mandelmassa. Detta tar ca. 15-20 minuter, så misströsta inte, det kommer hända grejer så småningom. Massan bli rejält varm, så låt den svalna innan den vispas ihop med det rumsvarma smöret

Dela saffransdegen i två delar och kavla ut en i taget till en ganska tunn rektangel. Bred fyllningen på degen och vik sen ihop degen med långsidorna mot varandra. Tryck till lite så det klibbar ihop. Skär degen ca 2 cm breda remsor och snurra ihop varje remsa till en bulle. Placera bullarna i varsin pappersform och penska dem med uppvispat ägg. Grädda bullarna i ca 10 minuter i 225 grader (varmluft är bäst). 

R tog med sig ett gäng bulalr och bjöd på på jobbet idag och det verkade som om det var mycket uppskattat! Sånt är alltid skoj att höra!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar