söndag 15 juli 2012

Sveriges rikes lag

Denna lagbokstårta gjorde jag till min vän Mia som i juni äntligen, efter mycket hårt slit, avlagt sin juristexamen. Hon önskade sig en upplaga av 2012 års lagbok att bjuda på på examensfesten och det ville jag ju såklart ordna till henne. 







Jag hade en lagbok att kika på medan jag gjorde tårtan och det var välbehövligt, eftersom det var många små detaljer som skulle finnas med. Tårtan är en aning större än en normal lagbok, men det var tvunget, eftersom den skulle räcka till ganska många personer.  

Tårtan var fylld med vit chokladmousse, lime curd och fläderblomsmousse. Den var spacklad med lime- och flädersmörkräm och täckt med sockerpasta.
Alla gulddetaljer är handmålade med ätbar guldfärg. Den lilla juristen är modellerad i modelleringspasta och hennes glasögon är gjorda av ståltråd.



Så här ser förlagan till tårtan ut...

/Elin

5 kommentarer:

  1. Men OJ så bra du fick till gulddetaljerna!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det var lite pilligt, men det gick tillslut =)

    SvaraRadera
  3. Vet du vad det roliga är, far brukar kalla mig "den lilla juristen"

    SvaraRadera
  4. Hej finns det ingen möjlighet att beställa en sådan tårta från dig?

    SvaraRadera