söndag 9 oktober 2011

Stjärnklart till Stella

Stella betyder stjärna, därför blev det många fina stjärnor på dagens doptårta. En stjärnhimmel i rosa skulle man väl kunna kalla det tycker jag...
En liten dopbebis skulle vara med på tårtan och den här gången valde jag att göra en vaken bebis som sitter upp. Jag har fått lite mer självförtroende när det gäller modellering och jag tycker att jag blir snäppet duktigare för varje gång och det blir också roligare och roligare för varje gång!



Det blev en stor stjärna, med vita sockerkulor runt kanten, uppepå tårtan. Velade fram och tillbaka om jag skulle ha en cirkel eller en stjärna som platta där bebisen skulle sitta. Hade i princip bestämt mig för cirkeln när jag i sista sekunden ändrade mig och gjorde en stjärna istället. Blev mycket roligare!


Ändrade mig även angående färgerna... fick fria händer och först hade jag tänkt att botten skulle vara röd och den stora stjärnan ljusrosa och sedan använda lila som accentfärg. Men sen tänkte jag att det kanskes kulle bli för jullikt med stjärnor och rött tillsammans.Valde det mer traditionella spåret med bara olika rosa nyanser istället. Det funkar alltid fint.


Satte små stjärnor runt kanten också =). Har precis fått hem fina stjärnutstickare och jag tyckte att de förtjänade att användas mycket. Jag gillar att även dekorera kanten på tårtorna och inte bara uppepå. Det blir liksom lite mer liv i det hela då =)



Bebis med nakna fötter och en liten nalle var självskrivna i det här fallet. Älskar små söta bebisfötter! Och nallar är inte så dumt det heller!
              

Tyvärr sprack sockerpastan lite på ett ställe och det blev även en konstig grop, vet inte hur den kom dit, men jag gillar inte såna uppenbara skavanker. Det är inte helt lätt att rätta till sånt och såna försök ställer oftast till mer skada än nytta, så det fick vara. Men jag brukar inte råka ut för att sockerpastan spricker... gillar inte att jobba med Ballinas sockerpasta... vi är helt enkelt inte alls kompisar. Men jag hade inte Bakels sp hemma den här gången., tyvärr. Men på det stora hela är jag mycket nöjd!

Tårtan innehöll hallonmousse, mosade hallon och mjölkchokladmousse med krossad choklad och ljusa, glutenfria bottnar. Den var spacklad med chokladsmörkräm och, som sagt, täckt med sockerpasta. Alla dekorationer (förutom sockerkulorna såklart) är gjorda i sockerpasta.


/Elin

1 kommentar:

  1. hej det som du lägger uppepå tårtan,typ stjärnor fäster du dem med nåt klister likn eller sitter det fast på tårtan ändå? Ska försöka mig på att göra bebis tårta snart... kram!

    SvaraRadera