onsdag 5 oktober 2011

Mera mmmmacarons

Idag kunde jag inte hålla mig längre.. var tvungen att baka macroner igen! Använde samma recept igen, men något gick snett och de första som kom ut ur ugnen var inte snygga alls. Ful färg blev det också. De  var mycket snyggare innan gräddning =(.


Plockade ut de snyggaste och tog bilder på dom. Men de ser nästan ut som tvålar på grund av den fula färgen, eller hur? De var hur som helst goda, de är fyllda med smörkräm med björnbärssmak.

Andra omgången fick jag till hyfsat och de blev såhär...  


De här smakar massor med choklad och de var väldans goda =)

Ska prova ett annat macaronrecept nästa gång, tror jag, och se om det blir bättre resultat... fler försök ska det bli i alla fall =). Alla macroner jag gjort hittils är gjorda enligt Leila Lindholms recept som man hittar HÄR

Ha det gott!

/Elin

1 kommentar:

  1. Jag tycker de ser jättefina ut!! Vad gäller färgen så dra i rätt mycket färg för en del försvinner under gräddningen. Vad använder du för färg? Är det vanlig karamellfärg eller pastafärg? Kan rekommendera Squires Kitchens färger, de är väldigt bra till just macarons. Karamellfärger brukar tyvärr förändra smeten och kan många gånger förstöra dem. Wiltons färger rekommenderar jag INTE till macarons, vet inte vad det är men de blir liksom aldrig klara när man använt Wiltons.
    Nu har jag ingen koll på just Leilas recept men det är bra om man låter macaronsen vila 1/2-1 timme på plåten innan de åker in i ugnen (det kanske du redan gör?). Ett annat tips som är väldigt bra är att när du har blandat smeten så ska den lägga sig som en "soppa", alltså bli jämn och fin i bunken. Sen kan resultatet på macarons variera beroende på vilket recept man använder. Receptet med sockerlag gör ytan blankare och finare medans receptet utan gör dem lite mer skrovliga och robusta (i brist på bättre ord). Tycker de är vackra oavsett recept och ofta får man pröva sig till vilket som man tycker är bäst.
    Om du går in och kolla på bloggen så hittar du ett antal olika tips under kategorin "hur man bakar macarons". Hur blev de andra plåtarna? Sprack de eller fick de ingen krage?

    SvaraRadera